Ruth de Vos

Mijn schilderijen gaan over de identiteit van de mens in het digitale tijdperk. Wat is de invloed van computertechnologie op ons beeld van de werkelijkheid en dat van onszelf? Ons leven raakt steeds meer verweven met technologie, zowel virtueel als analoog. Het computerscherm is ons venster op de wereld en bepaalt daarmee in steeds grotere mate hoe wij de werkelijkheid ervaren. Wat doet dit met ons, daar ben ik benieuwd naar! Voor de serie schilderijen Techpilgrims verdiepte ik me in de relatie tussen religie en technologie. Ik ontdekte dat de rol die technologie speelt in onze samenleving veel overeenkomsten heeft met religie. Technologie is onlosmakelijk verbonden met de sociale, religieuze en politieke ontwikkelingen in onze samenleving. Waar we vroeger op God vertrouwden geloven we nu vooral in onszelf. Technologie is onze creatie en we zien het als het middel om ons te verlossen van alle problemen waar we mee kampen: ongelijkheid, natuurrampen, beperkingen en ziektes, Sommigen geloven zelfs dat technologie ons het eeuwige leven zal geven. In Silicon Valley in de staat Californië in Amerika kun je je aanmelden voor een zogenaamde geek-tour. Deze tour brengt je langs alle plaatsen in de omgeving die een rol hebben gespeeld in de technologische ontwikkelingen van de afgelopen decennia. Neem bijvoorbeeld de garage waar Steve Jobs en Steve Wozniak de eerste Apple-computer maakten, de garage waar Hewlett en Packard werkten of de kamer waar het eerste e-mailbericht ooit werd verstuurd. Deze serie schilderijen is gebaseerd op dit soort plaatsen die door willekeurige bezoekers digitaal werden vastgelegd en op Instagram gepost. De serie bestaat uit 7 schilderijen van op het eerste gezicht nietszeggende en vaak lelijke plaatsen waarvan je afvraagt wat mensen daar in hemelsnaam te zoeken hebben. Het zijn niet zozeer deze locaties die mij interesseren maar wat het bezoeken van deze plaatsen voor mensen betekent. Ik maak de vergelijking met de bedevaartstocht van de pelgrim: het bezoeken van een heilige plaats geeft jou als persoon een sprankje van het goddelijke. Al mijn schilderijen starten met een zwarte achtergrond. Vanuit dit zwarte vlak werk ik van donker naar licht, steeds laag over laag opbouwend. De olieverftechniek is hier zeer geschikt voor, maar het is ook een langzaam proces omdat iedere laag steeds moet drogen voordat er een nieuwe laag opgebracht kan worden. In de laatste fase maakte ik voor deze serie van technologische bedevaartsplaatsen gebruik van de techniek van het glaceren, waarbij je een heel dunne laag transparante olieverf aanbrengt over de onderschildering. Dit werkt als een soort van kleurfilter maar zorgt er ook voor dat het schilderij als het ware van achteren lijkt op te lichten, net als een beeldscherm. Ik koos voor de kleur ultramarijn blauw vanwege haar religieuze betekenis in de geschiedenis van de schilderkunst. Ze werd vaak toegepast in bijvoorbeeld de jurk of mantel van Maria als bewijs van haar goddelijkheid.